APS-C camera versus FULL_Frame, zoals ik het zie ArtMijn.nl

APS-C versus Full Frame sensor.
Full frame beter dan APS-C-sensor, is dat
zo?
Misschien ben jij er nog niet echt mee bezig, en ben je nog lekker aan het
shoppen en op zoek naar de beste camera voor de beste prijs. En heb je er nog
niet van gehoord of misschien heb je het voorbij zien of horen komen maar kan
je er niks mee.
Wellicht heb je er iets over gelezen en gedacht het zal wel en wil je er nu
toch iets meer van weten. Hieronder duiken we verder op het onderwerp in en
vertellen we waar je rekening mee moet[mag] houden.
Hier onder APS-C versus Full-frame camera's
Er zijn er dus eigenlijk 3
Om helemaal duidelijk te zijn er zijn dus eigenlijk drie soorten sensors of
sensoren.
·
Full-frame
·
APS-C
·
MFT of M4/3 of four
thirds
·
Eigenlijk zijn er nog meer maar die laten we even buiten beschouwing
Er zijn er dus eigenlijk nog meer zowel groter als kleiner en voor de
liefhebbers zetten we die apart op een rijtje, maar voor nu richten we ons
vooral op het meer gangbare.
Zoals in de titel al vermeld: de Full-Frame en de APS-C.
Om appels met peren te kunnen vergelijken is het wel zaak om te weten wat alles
is en waarom we deze termen hanteren.
Met andere woorden dus.
Het begon allemaal met
Ja daar zijn we weer terug eigenlijk bij het begin, veel wordt bepaald in
de geschiedenis en zo ook met de huidige sensoren die we vandaag gebruiken.
Zoals we vroeger ook verschillen videorecorders hadden en tegenwoordig
smartphone bouwers wil de consument graag een standaard of eigenlijk de maker.
En daar ligt voor de huidige sensor formaten het begin.
Zo gebruikten de filmpioniers van die tijd de gebroeders Lumière een
filmformaat wat leek op de huidige 35mm film. De Amerikaan George Eastman de
oprichter van Eastman Kodak, heeft de huidige standaard 35mm gebruikt en
gestandaardiseerd. Het wereldwijd bekend worden van deze firma heeft er
eigenlijk ook toe bijgedragen dat dit de standaard werd in de industrie.
Het Full-Frame formaat
Dus nemen we deze afmeting van 36mm(breedte) bij 24mm(hoogte) als standaardformaat.
De cropfactor voor dit formaat is 1 oftewel er is geen crop, wat je ziet en
krijgt is hetzelfde formaat.
Of beter gezegd we nemen dit formaat als standaard. Dus1.
APS-C-formaat
Een APS-C-sensor heeft een kleiner formaat dan een Full-Frame sensor. Het
is eigenlijk een “uitsnede” of gecropte versie van het Full-Frame formaat.
Bij het nemen van een foto dienen we dan ook rekening te houden met de
cropfactor of uitsnede. Het croppen of cropfactor is eigenlijk een term die uit
de beeldbewerking of verwerking komt. Soms had je te veel wit of zwart in je
foto zodat het onderwerp. Dat object waar je de foto voor genomen had.
Eigenlijk te veel wegviel in het vlak eromheen. Zo doende sneed men de foto
bij zodat de foto in zijn geheel kleiner werd maar het object dus prominenter
in beeld kwam. Men cropte dus de afbeelding.
Of in begrijpelijk Nederlands men sneed de foto bij. Vooral in Engelstalige
foto bewerking programma’s wordt het veel gebruikt je herkent het vast als je
dit symbool ziet.
Duidelijk lijkt mij een APS-C-sensor is dus een uitgesneden of gecropte
versie van een Full-Frame sensor
Dat ziet er op beeld dus ongeveer zo uit
Maar wat moet je er nu mee en waarom kies je voor het een of de ander?
Nu dat zit hem dus eigenlijk als je verder kijkt dan alleen het toestel of
de body, namelijk in de lens.
Het is namelijk zo dat een verschil in sensor een ander beeld geeft dan je
afhankelijk van de lens mag verwachten.
Dus alle mooie foto’s die jij online zag of alle video’s waarin jij warm
werd gemaakt voor een bepaalde lens, geven namelijk niet hetzelfde beeld als je
zou verwachten?
Wat ik word opgelicht?
Nee dat is dan ook weer niet het geval maar de opnames die je bekijkt zijn misschien
niet met dezelfde sensor grootte genomen als dat jij gebruikt!
Hoe dat zit is misschien het beste uit te leggen met een voorbeeld.
Als we ervan uit gaan dat we twee camera’s hadden een full-frame camera en
een APS-c camera en we zouden met beide toestellen een foto nemen met dezelfde
50 mm lens vanaf dezelfde afstand en dezelfde instellingen op een vast statief
dan krijgen we toch een verschillende foto.
De oorzaak hiervan is dus de cropfactor het afgesneden gedeelte bij een full frame camera is dus kleiner of niks, maar bij een APS-C is deze uitsnede dus groter. Met andere woorden het lijkt of we op de camera terwijl alles hetzelfde was hadden ingezoomd op de foto. Of er wordt een uitsnede gemaakt van het origineel oftewel gecropt. Het verandert niks aan de belichting of helderheid van de foto
Nu we dit weten kunnen wij dit probleem verhelpen en wel door gebruik te
maken van de crop factor.
[we verkorten de brandpuntafstand om eenzelfde beeldhoek te krijgen]
Van een Full frame camera uitgaande met een 50mm lens dienen we de
cropfactor toe te passen om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
In dit voorbeeld wordt een 50mm lens voor een APS-C-camera dan:
50mm: 1.5 [of 1.6 voor canon APS-C] dit wordt dan een 31.25mm
Het probleem voor zover je dit een probleem mag noemen is dat alhoewel de
informatie die in beeld staat hetzelfde is [normaal spreken we hier van
compositie] is de achtergrond bij beide foto’s anders vervaagd er is op de APS-C-foto
minder achtergrond Blur.
Dat wil zeggen dat de achtergrond minder vervaagd is en dit wordt weer
veroorzaakt door de diafragma instelling.
Nemen we het vorige voorbeeld waarbij we dus een 50mm lens gebruikten en
kijken naar de desbetreffende diafragma instelling.
Dan zien we dus dat bij een diafragma instelling van 4 of beter gezegd Æ’4
minder achtergrond Blur bij een APS-C-sensor camera dan bij een Full-frame
camera.
Nu kunnen we dit ook enigszins compenseren door het diafragma of de Æ’ stop
te delen door de cropfactor
Dat wordt dan voor de APS-C-sensor Æ’/4 gedeeld door de cropfactor van 1.6
is een diafragma of Æ’stop van Æ’/2.5
Het is echter wel zaak om rekening te houden met volgende!
Als we een lagere Æ’/stop gebruiken vergoten we de daarmee de hoeveelheid
licht die op de sensor valt! Dit wil dus zeggen dat de belichting van de foto
anders wordt omdat we een grotere diafragmaopening gebruiken, dus dienen we de ISO-waarde
naar beneden bij te stellen
Om dit weer om te zetten maken we gebruik van de volgende formule
Dat wordt dus gebruikmakend van het vorige voorbeeld
Full-frame camera 50mm lens, Æ’/4, ISO 400 dan moeten we bij een APS-C camera de volgende berekeningen toepassen om hetzelfde beeld te krijgen.
Lens: brandpuntafstand gedeeld door de cropfactor
Diafragma: diafragmaopening gedeeld door de cropfactor
ISO waarde: de Full-frame ISO waarde gedeeld door de cropfactor² [kwadraat]
Dan krijgen we dus:
Lens: 50mm gedeeld door 1.6 is gelijk aan 31mm
Diafragma: Æ’/4 gedeeld door cropfactor 1.6 is gelijk aan Æ’/2,5
ISO-waarde: 400 gedeeld door de cropfactor in kwadraat (1,6) ² is gelijk aan ISO 156,25
Daarmee behalen we dus hetzelfde resultaat voor de foto die we willen verkrijgen.
Dus ik neem aan dat je nu wel blij bent dat je bij wiskunde in de klas zo
goed hebt opgelet toch?
![]() |
komt het toch nog van pas |
Let nog wel even op het volgende!
Als je dus de crop factor van je camera in beschouwing neemt dan zou je dus
met deze berekeningen hetzelfde resultaat moeten verkrijgen toch?
Maar alhoewel de vergelijkingen voor de eerste twee wel degelijk opgaat is
dit voor de ISO-waarde in alle eerlijkheid een iets gecompliceerder verhaal.
Het probleem zit hem namelijk in de ruis verzaakt door de ISO-waarde en dit
heeft alles te maken met het soort of merk sensor in je camera de ene sensor is
natuurlijk de andere niet [kwaliteit] en de ene sensor is soms wat
lichtgevoeliger dan de ander.
In ieder geval geeft dit je
wel een goede schatting en is dus goed te gebruiken mitst je jezelf bewust bent
van de capaciteit en beperking van jouw camera.
En nog een klein weetje voor wat betreft de aanschaf van jou nieuwe camera want daar begonnen we toch eigenlijk mee?
Ben jij echt fan van een bepaalde look van een bepaalde soort lens dan moet je ook nog even rekening houden met het volgende.
Voor bepaalde lenzen is het niet mogelijk om hetzelfde beeld te krijgen!
Dat ligt namelijk aan het feit dat bepaalde lenzen voor jouw APS-C camera gewoonweg[nog] niet te verkrijgen zijn. Dus de wiskunde klopt wel maar je krijgt het niet voor elkaar gewoonweg om dat je geen lens hebt die hetzelfde bereikt als de getoonde lens.
Dus mischien dat dit voor jouw of je partner rechtvaardigd om een duurdere Full-frame aan te schaffen?
Ik wens je in ieder geval veel plezier met wat voor camera je ook aanschaft .
deze post is wel wat langer geworden dan normaal, maar ja er valt dan ook genoeg over te zeggen. Mocht je nog opmerkingen of vragen hebben laat een reactie achter en dan komen we hier zeker op terug!
Denk aan slot
Reclame promotie etc.
Post a Comment