Header Ads

artmijn

APS-C camera versus FULL_Frame, zoals ik het zie ArtMijn.nl



Full-frame versus APS-C ArtMijn


APS-C versus Full Frame sensor.


Full frame beter dan APS-C-sensor, is dat zo? 

Misschien ben jij er nog niet echt mee bezig, en ben je nog lekker aan het shoppen en op zoek naar de beste camera voor de beste prijs. En heb je er nog niet van gehoord of misschien heb je het voorbij zien of horen komen maar kan je er niks mee.

Wellicht heb je er iets over gelezen en gedacht het zal wel en wil je er nu toch iets meer van weten. Hieronder duiken we verder op het onderwerp in en vertellen we waar je rekening mee moet[mag] houden.

Hier onder APS-C versus Full-frame camera's


Er zijn er dus eigenlijk 3

Om helemaal duidelijk te zijn er zijn dus eigenlijk drie soorten sensors of sensoren.

·       Full-frame
·       APS-C
·       MFT of M4/3 of four thirds
·       Eigenlijk zijn er nog meer maar die laten we even buiten beschouwing

Er zijn er dus eigenlijk nog meer zowel groter als kleiner en voor de liefhebbers zetten we die apart op een rijtje, maar voor nu richten we ons vooral op het meer gangbare.
Zoals in de titel al vermeld: de Full-Frame en de APS-C.

Om appels met peren te kunnen vergelijken is het wel zaak om te weten wat alles is en waarom we deze termen hanteren.
Met andere woorden dus.

Het begon allemaal met

Ja daar zijn we weer terug eigenlijk bij het begin, veel wordt bepaald in de geschiedenis en zo ook met de huidige sensoren die we vandaag gebruiken.
Zoals we vroeger ook verschillen videorecorders hadden en tegenwoordig smartphone bouwers wil de consument graag een standaard of eigenlijk de maker.
En daar ligt voor de huidige sensor formaten het begin.

Zo gebruikten de filmpioniers van die tijd de gebroeders Lumière een filmformaat wat leek op de huidige 35mm film. De Amerikaan George Eastman de oprichter van Eastman Kodak, heeft de huidige standaard 35mm gebruikt en gestandaardiseerd. Het wereldwijd bekend worden van deze firma heeft er eigenlijk ook toe bijgedragen dat dit de standaard werd in de industrie.

Het Full-Frame formaat

Dus nemen we deze afmeting van 36mm(breedte) bij 24mm(hoogte) als standaardformaat. De cropfactor voor dit formaat is 1 oftewel er is geen crop, wat je ziet en krijgt is hetzelfde formaat.

Of beter gezegd we nemen dit formaat als standaard. Dus1.

APS-C-formaat

Een APS-C-sensor heeft een kleiner formaat dan een Full-Frame sensor. Het is eigenlijk een “uitsnede” of gecropte versie van het Full-Frame formaat.
Bij het nemen van een foto dienen we dan ook rekening te houden met de cropfactor of uitsnede. Het croppen of cropfactor is eigenlijk een term die uit de beeldbewerking of verwerking komt. Soms had je te veel wit of zwart in je foto zodat het onderwerp. Dat object waar je de foto voor genomen had.
Eigenlijk te veel wegviel in het vlak eromheen. Zo doende sneed men de foto bij zodat de foto in zijn geheel kleiner werd maar het object dus prominenter in beeld kwam. Men cropte dus de afbeelding.

Of in begrijpelijk Nederlands men sneed de foto bij. Vooral in Engelstalige foto bewerking programma’s wordt het veel gebruikt je herkent het vast als je dit symbool ziet.



het cropsymbool of croptool in photoshopHet crop symbool of beter bekend in photoshop als de croptool

 Maar nu


Duidelijk lijkt mij een APS-C-sensor is dus een uitgesneden of gecropte versie van een Full-Frame sensor
Dat ziet er op beeld dus ongeveer zo uit

verschillende sensor formaten


Maar wat moet je er nu mee en waarom kies je voor het een of de ander?
Nu dat zit hem dus eigenlijk als je verder kijkt dan alleen het toestel of de body, namelijk in de lens.

Het is namelijk zo dat een verschil in sensor een ander beeld geeft dan je afhankelijk van de lens mag verwachten.
Dus alle mooie foto’s die jij online zag of alle video’s waarin jij warm werd gemaakt voor een bepaalde lens, geven namelijk niet hetzelfde beeld als je zou verwachten?

Wat ik word opgelicht?

Nee dat is dan ook weer niet het geval maar de opnames die je bekijkt zijn misschien niet met dezelfde sensor grootte genomen als dat jij gebruikt!

Hoe dat zit is misschien het beste uit te leggen met een voorbeeld.

Als we ervan uit gaan dat we twee camera’s hadden een full-frame camera en een APS-c camera en we zouden met beide toestellen een foto nemen met dezelfde 50 mm lens vanaf dezelfde afstand en dezelfde instellingen op een vast statief dan krijgen we toch een verschillende foto.


APS-C versus FullFrame sensor @ArtMijn
misschien niet allemaal in beeld maar met Carnaval doet iedereen mee!

















De oorzaak hiervan is dus de cropfactor het afgesneden gedeelte bij een full frame camera is dus kleiner of niks, maar bij een APS-C is deze uitsnede dus groter. Met andere woorden het lijkt of we op de camera terwijl alles hetzelfde was hadden ingezoomd op de foto. Of er wordt een uitsnede gemaakt van het origineel oftewel gecropt. Het verandert niks aan de belichting of helderheid van de foto

Nu we dit weten kunnen wij dit probleem verhelpen en wel door gebruik te maken van de crop factor.
[we verkorten de brandpuntafstand om eenzelfde beeldhoek te krijgen]

Van een Full frame camera uitgaande met een 50mm lens dienen we de cropfactor toe te passen om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
In dit voorbeeld wordt een 50mm lens voor een APS-C-camera dan:
50mm: 1.5 [of 1.6 voor canon APS-C] dit wordt dan een 31.25mm

Het probleem voor zover je dit een probleem mag noemen is dat alhoewel de informatie die in beeld staat hetzelfde is [normaal spreken we hier van compositie] is de achtergrond bij beide foto’s anders vervaagd er is op de APS-C-foto minder achtergrond Blur.
Dat wil zeggen dat de achtergrond minder vervaagd is en dit wordt weer veroorzaakt door de diafragma instelling.

Nemen we het vorige voorbeeld waarbij we dus een 50mm lens gebruikten en kijken naar de desbetreffende diafragma instelling.
Dan zien we dus dat bij een diafragma instelling van 4 of beter gezegd ƒ4 minder achtergrond Blur bij een APS-C-sensor camera dan bij een Full-frame camera.

Nu kunnen we dit ook enigszins compenseren door het diafragma of de ƒ stop te delen door de cropfactor

Dat wordt dan voor de APS-C-sensor ƒ/4 gedeeld door de cropfactor van 1.6 is een diafragma of ƒstop van ƒ/2.5

Het is echter wel zaak om rekening te houden met volgende!

Als we een lagere ƒ/stop gebruiken vergoten we de daarmee de hoeveelheid licht die op de sensor valt! Dit wil dus zeggen dat de belichting van de foto anders wordt omdat we een grotere diafragmaopening gebruiken, dus dienen we de ISO-waarde naar beneden bij te stellen

Om dit weer om te zetten maken we gebruik van de volgende formule

Machtsverheffen van ISO waarde @ArtMijn2020
Dat wordt dus gebruikmakend van het vorige voorbeeld

Full-frame camera 50mm lens, ƒ/4, ISO 400 dan moeten we bij een APS-C camera de volgende berekeningen toepassen om hetzelfde beeld te krijgen.

Lens: brandpuntafstand gedeeld door de cropfactor 
Diafragma: diafragmaopening gedeeld door de cropfactor
ISO waarde: de Full-frame ISO waarde gedeeld door de cropfactor² [kwadraat]

Dan krijgen we dus:
Lens: 50mm gedeeld door 1.6 is gelijk aan 31mm
Diafragma: ƒ/4 gedeeld door cropfactor 1.6 is gelijk aan ƒ/2,5
ISO-waarde: 400 gedeeld door de cropfactor in kwadraat (1,6) ² is gelijk aan ISO 156,25

Daarmee behalen we dus hetzelfde resultaat voor de foto die we willen verkrijgen.


Dus ik neem aan dat je nu wel blij bent dat je bij wiskunde in de klas zo goed hebt opgelet toch?

wiskunde
komt het toch nog van pas


Let nog wel even op het volgende!
Als je dus de crop factor van je camera in beschouwing neemt dan zou je dus met deze berekeningen hetzelfde resultaat moeten verkrijgen toch?

Maar alhoewel de vergelijkingen voor de eerste twee wel degelijk opgaat is dit voor de ISO-waarde in alle eerlijkheid een iets gecompliceerder verhaal.
Het probleem zit hem namelijk in de ruis verzaakt door de ISO-waarde en dit heeft alles te maken met het soort of merk sensor in je camera de ene sensor is natuurlijk de andere niet [kwaliteit] en de ene sensor is soms wat lichtgevoeliger dan de ander.

In ieder geval geeft dit je wel een goede schatting en is dus goed te gebruiken mitst je jezelf bewust bent van de capaciteit en beperking van jouw camera.

En nog een klein weetje voor wat betreft de aanschaf van jou nieuwe camera want daar begonnen we toch eigenlijk mee?

Ben jij echt fan van een bepaalde look van een bepaalde soort lens dan moet je ook nog even rekening houden met het volgende.

Voor bepaalde lenzen is het niet mogelijk om hetzelfde beeld te krijgen!

Dat ligt namelijk aan het feit dat bepaalde lenzen voor jouw APS-C camera gewoonweg[nog] niet te verkrijgen zijn. Dus de wiskunde klopt wel maar je krijgt het niet voor elkaar gewoonweg om dat je geen lens hebt die hetzelfde bereikt als de getoonde lens.

Dus mischien dat dit voor jouw of je partner rechtvaardigd om een duurdere Full-frame aan te schaffen?

Ik wens je in ieder geval veel plezier met wat voor camera je ook aanschaft .

deze post is wel wat langer geworden dan normaal, maar ja er valt dan ook genoeg over te zeggen. Mocht je nog opmerkingen of vragen hebben laat een reactie achter en dan komen we hier zeker op terug!






Denk aan slot

Reclame promotie etc.

Geen opmerkingen